תפריט הפורומים
  פורום מוזיקה >>
  דף הקהילה
  פורומים ראשי
  מאמרי הקהילה
  מאמרים ברשת
  לוח מודעות


מאמרי קהילה

1972 - עשרים ושבע סיבות מדוע
    
מסע קסם מענג דרך הרוקנרול של אלטון ג'ון הצעיר, יצירת הענקים של ה-STRAWBS והראשון של "רוקסי מיוזיק" - "גלות ברחוב הראשי" של רולינג סטונס, זיגי סטארדאסט של בואי וגם אלבום הבכורה של לו ריד, האלבום האחרון של ניק דרייק, פוקסטרוט של ג'נסיס, קית' ג'ארט הופך את הג'אז המודרני על הראש ואורגון ממציאים את הפיוז'ן האתני



1972, מסע קסם מענג דרך הרוקנרול של אלטון ג'ון הצעיר, יצירת הענקים של ה-STRAWBS והראשון של "רוקסי מיוזיק" - "גלות ברחוב הראשי" של רולינג סטונס, זיגי סטארדאסט של בואי וגם אלבום הבכורה של לו ריד, האלבום האחרון של ניק דרייק, פוקסטרוט של ג'נסיס, קית' ג'ארט הופך את הג'אז המודרני על הראש ואורגון ממציאים את הפיוז'ן האתני

מדוע 1972 היא השנה הגדולה מכולן? הנה, לפניכם, 27 סיבות (ויש, בטוח, עוד)

1-2
האנקי דורי, דייויד בואי (ינואר 1972)
עלייתו ונפילתו של זיגי סטארדסט והעכבישים ממאדים", דייויד בואי - (יוני 1972)

יש אנשים שכל חייהם לא יוציאו שיר אחד כמו "האם יש חיים על מאדים?" או "ליידי סטארדאסט". דייויד בואי, בשנה אחת, הספיק להוציא שני אלבומים שנכנסו להיכל התהילה של המוסיקה, הפכו אותו לכוכב זוהר, נביא רוק, כמעט פילוסוף, כשבמקביל לשני התקליטים המצויינים הפרטיים שלו, הוא מספיק להפיק את האלבום "טרנספורמר" של לו ריד (פירוט בהמשך), שגם לו יש מקום נכבד ברשימת 100 התקליטים החשובים של הרוק.
במובן מסויים, "זיגי סטארדאסט" עשה עוול ל"האנקי דורי", מכיוון שהוא הופיע זמן קצר אחריו והיה כה בוהק, שהעולם הסתנוור. לפני שנה הופיעה מהדורה מיוחדת במלאת 30 שנה ל"זיגי סטארדאסט", עם בונוסים ועטיפה קרטון נוקשה והרבה צילומים נדירים. את "האנקי דורי", שוב, השאירו מאחור אבל בעיני אין הבדלי איכות ביניהם, ולכל אחד ראוי להקדיש את הזמן ותשומת הלב. ההנאה וההתפעמות מובטחות.

3 רוקסי מיוזיק, "רוקסי מיוזיק"

אשה בבייבי דול ורוד שרופה לרוחב העטיפה. כך פתחו 'רוקסי מיוזיק' את הקריירה המוזיקלית שלהם. סטייל, שיק, אלגנטיות אירופית בצד מבנים לא שגרתיים של שירים ("וירג'יניה פליין"), החליפה והתסרוקת המעוצבת של בראיין פרי לצד הפנים המאופרות והבגדים הצעקניים של בראיין אינו, עשו את ההבדל בין "רוקסי מיוזיק" לבין שלושים להקות אחרות, שניסו לרכב על הגלאם-רוק. התקליט עצמו החזיק מעמד מעבר לאופנה, למרות ש"רוקסי מיוזיק" לא זכו לכבוד הראוי להם באמת, בזמן אמת.

4 "For the Roses", ג'וני מיטשל

על העטיפה: ג'וני מיטשל יושבת בחיק הטבע הקסום, ליד אגם, על רקע עצים. יער נידח, איפשהו בקנדה. זהו התקליט שבא אחרי "בלו" המופתי מ-1971, וגם בו מיטשל בשיא כוחה. "למען הוורדים" הוא אלבום שעוסק בנשיות, ביחסים שבין האשה היוצרת לבין הגברים שבחייה. אפילו שמות השירים נושאים שמות שלא מותירים מקום לבילבול: 'מתכת כחולה קרה ואש מתוקה', 'נותנת לרוח לסחוף אותי', 'אשה של רגש ומחשבה', 'שיעור בהישרדות' ו'לראות אותך, לפעמים'. אחרי האלבום הזה, מיטשל שבתה למעלה משנתיים מיצירה. אולי היה דרוש לה השקט שאחרי הסערה, המנוחה שאחרי הקתרזיס.

5 "America Eats Its Young", פאנקאדליק

המושג Fאנק ברור יותר לעולם, כיום. לפני שלושים שנה זה לא היה כך.
התקליט הכפול הזה של ג'ורג' קלינטון וחבורתו ניסח את המחאה השחורה וגם הצליח לפרוץ אל מחוץ לגבולות הגטו של אוהבי הFאנקי Fאנקי, מכיוון שהיה בו מינון נבון של הפקה מוסיקלית חכמה, נשמה וקצב. בעיני זה יישאר תמיד ה-תקליט של פאנקאדליק.

6-7 "לו ריד", לו ריד
"טרספורמר", לו ריד

לו ריד היה ניצול של "מחתרת הקטיפה", להקה אגדית מניו יורק שרק 15 שנים אחרי פירוקה, החלו להכיר באיכויותיה הנדירה, במהפיכה הרוק שלה. ב-1972 לו ריד נאלץ למצוא לעצמו את השביל הפרטי כיוצר עצמאי בעל אמירה, שאין להקה מאחוריו, בין עשרות סינגרס סונג רייטרס אחרים, מאלטון ג'ון וקט סטיבנס, דרך ג'יימס טיילור ופול סיימון ועד פול מקרתני וג'ון לנון.
אז לו ריד יצא, באותה שנה, עם שני תקליטים. הראשון, "לו ריד", היה מקבץ של שירים שהיו לו במגירה. העטיפה יפהפיה ויש כמה רגעים מרגשים, אבל רחוק משלמות (ואכן: לו ריד הקליט את השירים מחדש, במהלך השנים הבאות). התקליט השני, לעומת זאת, עם דייויד בואי בעמדת המפיק המוסיקלי, כבר יצר לריד את הנישה הייחודית שלו ואף סיפק לו את הלהיט הגדול שלו, "הליכה בצד הפראי", שעסק (אז לא הבינו את זה) בשינוי מין. שירים נפלאים אחרים מאותו מאסטרפיס היו "לווין אהבה" ו"יום מושלם", שהסרט 'טריינספוטינג' החדיר והחזיר לתודעה הקולקטיבית של דור שלם.




8 "גלות ברחוב הראשי", רולינג סטונס

12 במאי 1972. רוקנרול, בלוז וקאנטרי נרקחים יחדיו, בידי קית ריצ'ארדס ומיק ג'אגר, לתקליט כפול. קצת אחרי "אצבעות דביקות", ושנה לפני המפץ הגדול של "אנג'י", שנכלל בתקליט "מרק ראש עז", הרולינג סטונס מנצלים את העובדה שהם לבד בשטח, בלי מאבק מצד הביטלס (שהתפרקו) ומבססים את מעמדם כלהקה השולטת בעולם הרוק. 'מלאך שחור מתוק' וגם 'וירג'יניה המתוקה', 'לט איט לוס' ועוד
15 שירים אחרים, שיצרו סביבה סקסית, אירונית מלאה תנועה. גם במבט לאחור, זהו אחד התקליטים הכי טובים של הסטונס. גם במלאת להם 40 שנות פעילות.

9 'איים', קינג קרימזון
ISLANDS מעורר ויכוחים בקרב מעריצי הלהקה המיתולוגית, קינג קרימזון, שהקים רוברט פריפ בסוף שנות השישים. יש הרואים בו תקליט רומנטי ופשוט ולא אלבום רוק מתקדם פורץ דרך. לטעמי, 'איים' הוא המגוון, המרגש והקסום שבתקליטי הלהקה. כל קטע נושא עמו שינוי מצב רוח וכיוון מוסיקלי, מג'אז לאוונגרד, דרך גיטרת רוק רועשת של פריפ אל קטע קלאסי לגמרי, בביצוע תזמורת סימפונית, וקינוח ביצירה הנושאת את שם האלבום, ISLANDS, שנפתחת בשירה ופסנתר חרישיים, ומתפתחת לסוג של הימנון קורע לב, רפטטיבי, שמציף את הלב.
'איים' גם חתם את התקופה הראשונה של קינג קרימזון, השנים 1969-1972, שהניבו ארבעה תקליטי
מופת יפהפיים, שהתכתבו יותר עם המורשת האנגלית והג'אז (עם תגבורת של הפסנתרן האנגלי המהולל קייט טיפט). מ-1973 זוהי כבר להקה אחרת, רוקית, מחוספסת, אפלה ועתירת באסים ודיסטורשן.
ISLANDS, גם בזכות הטקסטים המהפנטים של המשורר פיטר סינפילד והלחנים המגוונים, הוא מהתקליטים הבולטים של שנות השבעים בכלל, ושל 1972 בפרט.

10 THE SRTAWBS - GRAVE NEW WORLD
יעקב אשכנזי כתב בפירוט על האלבום הזה בשרת העיוור. בקצרה: תקליט מושלם, שמלהטט בין פולק, רוק, פסיכדליה ושירת מקהלות. בעיני: הטוב באלבומי הלהקה.

11 פול סיימון, פול סיימון
אלבום הסולו הראשון אחרי הפירוק של סיימון וגרפונקל, היה התקליט הזה, שראה אור בינואר 1972. ואם השניים היו צריכים להתנתק זה מזה כדי שסיימון יוכל ליצור תקליט שכזה – אז מדובר בסיבה מוצדקת. 'איחוד מחודש של אמא ובנה', 'דאנקן', 'אני וחוליו בחצר בית הספר' היו השירים הבולטים, אבל כל התקליט כולו נושא את הטעם המריר-המתוק שאיפיין את פול סיימון, בשנים 1964-1975, בטרם החל לבדוק את גבולותיו המוסיקליים ופנה למחוזות אירוניים וקלילים יותר.

12 "פוקסטרוט", ג'נסיס
הדבר החשוב ביותר בתקליט הזה הוא החלוקה שלו לצד א' ו-צד ב' (חלוקה שאינה משמעותית עוד, בעידן הדיסקים והמוסיקה השמורה על תוכנות מחשב ביתי). צד אחד הוקדש לשירים, אבל הצד השני היה יצירה שלמה ומושלמת, "ארוחת הערב מוכנה", בעלת מבנה מורכב ואינספור התפתחויות פנימיות, עם טקסט שנקרא כסיפור עם אנגלי עתיק. התיפוף של פיליפ קולינס הצעיר (רק בן 20) והשירה של פיטר גבריאל בלטו על רקע הררי הקלידים והגיטרות, החלילים והאפקטים. אמנם "מוכרים את אנגליה בפאונד", שיצא שנה אחרי כן, היה בהיר, מהודק ומרתק יותר מוסיקלית, אבל 'פוקסטרוט' בהחלט שימש כמקפצה הנכונה לשיא הקריירה של ג'נסיס.

13 מאצ'ינג מול – מאצ'ינג מול

רוברט וואייט שר כאן את 'או, קרוליין', משירי האהבה הגדולים בכל הזמנים. גם שני השירים האחרים שלו פה מצטיינים בנשמה יתירה. חצי מהתקליט הזה מוקדש לאילתורים אינסטרומנטליים, אבל חציו הראשון גובש משלושה שירים, מיני-יצירות, מרגשות מאוד. הלהקה האנגלית מקנטרנברי, בעלת נטיות שמאליות חזקות, אהדה לדגלים אדומים, פידל קסטרו והקומוניזם המוחלט של ברית המועצות, ניפקה עוד תקליט אולפן אחד בטרם התפרקה (3 תקליטים בהופעות חיות ראו אור בשנים האחרונות).
שנה אחרי כן רוברט וואייט נפצע אנושות בתאונת סמים (הוא נפל מהחלון, והפך למשותק בפלג גופו התחתון), מה שהוליד את 'רוק בוטום'. כאן הוא עדיין יותר אוורירי ופחות קודר.

14 "הונקי שאטו", אלטון ג'ון
בלדות בלוז וקאנטרי רוק, רוויות פסנתר ועשן בארים. על העטיפה נראה אלטון ג'ון כמו שאף אחד כיום לא יכול לדמיין אותו: עם שיער מלא, זקן עבות ומשקפי שמש. 'רוקט מן' ו'הונקי קאט' לקוחים מהתקליט הזה, שהוקלט בשיא התקופה היצירתית של אלטון ג'ון (שהחלה ב'שמיים ריקים' 1969, והסתיימה
ב'קפטן פנטסטיק' של 1975).


15 "אף לא רגע אחד משעמם", רוד סטיוארט

בזכות שני ביצועים נפלאים לשירים של אחרים, זכור התקליט הזה של רוד סטיוארט, Never a Dull Moment
שיצא מיד אחרי הפריצה הגדולה שלו לתודעה העולמית (שנה קודם, בתקליט "כל תמונה מספרת סיפור"). הראשון הוא שיר של בוב דילן, "אמא, חשבתי עלייך" (בתירגום חופשי מאוד), והשני הוא "מלאך" של ג'ימי הנדריקס. סטיוארט מוכיח פה, שוב, את כוחו כזמר בלוז לבן, לפני שפנה לייצר פופ מתוק ושובה לב נערות ולהצהיר על עצמו כסמל סקס.

16 Greetings from L.A, טים באקלי
רק 7 שירים בתקליט הזה, שבע דרישות שלום קטנות מלוס אנג'לס, ביניהן 'עיניים שטניות' ו'כניעה מתוקה'. זהו התקליט הטוב האחרון של באקלי. אחריו באו 'סנפרוניה' החלש ו'הבט בטיפש' הגרוע. אבל פה באקלי עדיין כשכוחו במתניו, והוא שר את שיריו באותה עוצמה שמסתירה את השבירות הגדולה. ב-29 ביוני 1975, בדיוק שלוש שנים אחרי האלבום הזה, טים באקלי מת.




17 "ירח ורוד", ניק דרייק
יצירת המופת המינימליסטית, המונומנטלית, של ניק דרייק. עוד יוצר ענק שמת בטרם מלאו לו 30. אחרי 'נותרו חמישה עלים', תקליט הבכורה מ-1969, שבו העצב נתמך בתזמורת מיתרים גדולה, ואחרי התקליט השני, 'ברייטר לייטר', שהיה לו פן ג'אזי ובלוזי יותר, ניק דרייק עדיין לא זכה לתהילה הראויה. מוכה וחבול נפשית הוא פנה לעשות את התקליט הזה, 'ירח ורוד', לבדו, עם הגיטרה. תקליט קצר מאוד. מתומצת. עגום. חורפי. שירת הבדידות הגדולה.
גם התקליט הזה לא הצליח, מסחרית, אבל עם השנים תפס נפח אלמותי, ומאות אמנים שגדלו עליו מוכנים להישבע בשמו ולהצביע על השפעתו העצומה על יצירתם שלהם.


18-19 "שביר" ו"קרוב לקצה", YES
מי שאהב רוק מתקדם ב-1972, חגג עם שני התקליטים של 'יס', שיצאו אז. דינוזאורים, העליבו את החמישיה האנגלית, יומרניים, כך קראו להם. הסיגנון המיוחד, עם שינויים המקצבים וההרמוניות, הנגינה הוירטואוזית והטקסטים הסתומים, לעתים, יצרו אנטגוניזם ש(בין היתר) הוליד את הפאנק, כמהפיכה אנגלית, חברתית ותרבותית, באמצע שנות השבעים.
אבל, בסופו של דבר, אם שופטים אותם מוסיקלית, מגלים שבשני התקליטים הללו של 'יס' טמונות רצועות גאוניות. לא פחות. קטעים ארוכים, מיני-יצירות, שגם היום מתכתבים עם עולם תרבותי שקומיקס מדע בדיוני, סיפורי אגדה עתיקים ומוסיקה קלאסית כמו גם פולק, משמשים בו בערבוביה.



20 "Seventh Sojourn, מודי בלוז
בשביל שיר אחד ויחיד שנכלל כאן,
FOR MY LADY
שווה התקליט הזה של המודי בלוז איזכור מכובד. 'למען הליידי שלי', יפה וכובש, עם מלוטרון אבל גם עם אקורדיאון צרפתי ברקע. והעטיפה, העטיפה... כבר לא מייצרים כאלה, בימינו. אמנותית, חום לבן. אלגנטיות.

21 "אורנג'", אל סטיוארט
היוצר והזמר הסקוטי שחיפש את דרכו, הצליח פה לחבר אמירה ולחנים להפקה מוסיקלית ששירתה את מה שהיה לו להגיד (והיו לו הרבה דברים נוגים לומר על יחסים, משברים, אהבות נכזבות, תשוקות לא ממומשות ושינה במיטה ריקה, בעיר הגדולה).
אם הייתי צריך לבחור את עשרת התקליטים הגדולים של שנות השבעים, ולא רק של שנת 1972, אורנג' היה אחת הבחירות הטבעיות שלי. תקליט שהוא חבר טוב, לשנים ארוכות.

22 "Music of Another Present Era, אורגון
רלף טאונר, פול מק'קנדלס, גלן מור, קולין וולקוט. אלה ארבעת חברי 'אורגון', שהוקמה ב-1970 על חורבות 'ווינטר קונסורט' של פול ווינטר, וכבר ב-1972 בתקליטה השני הצליחה הלהקה באופן עצמאי לגבש צליל מאופיין, שהקדים את זמנו והשפיע על יוצרים רבים מאוד. 'אורגון' יצרה פיוז'ן, מזיגה של אתני לתוך ג'אז, כשההשכלה הקלאסית של חבריה באה לידי ביטוי ברגעים השקטים יותר. מי שראה אותם בתחילת שנות התשעים בבניני האומה בירושלים, יכול היה להבין כמה חדשני ומקסים היה זה בשנת 1972. גם היום, 30 שנים אחרי צאתו, נשמעת היצירה הזו של 'אורגון' כמוסיקה מאזור נפשי אחר, כמעיין שכמעט כל אמן ג'אז שעוסק בשילובי ז'אנרים, ראה צורך ללגום ממנו.

23 "רותה ודייטה", קית' ג'ארט

הקטע המסיים, 'בוקר של פסטל', מצביע על הכיוון שג'ארט עתיד לקחת בשנים שאחרי התקליט הזה. כאן, בתחילת הדרך עדיין, בן 27, עם למעלה מ-10 (!) תקליטים מאחוריו, קית' ג'ארט חובר למתופף והמוסיקאי והחבר הטוב, ג'ק דה-ג'ונט, כדי לרקוח תבשיל אוונגרד-פיוז'ן, עם הרבה פסנתר וכלי הקשה, בתקליט חדשני שנשא את בשורת הפוסט-בופ. 'רותה ודייטה' שונה לגמרי מתקליטי המופת האחרים שהקליט קית' ג'ארט בשנות השבעים, הוא בוודאי לא טעון בעוצמה הרגשית ובעידון של 'קונצרט בקלן 1975' , 'השיר שלי' או 'סוויטת הניצולים' המופתיים, אבל הוא ממתק-חובה למי שמעריץ את הפסנתרן המחונן והתמהוני הזה.

24-25-26
"בייבי ג'יימס הארבסט", ברקלי ג'יימס הארבסט
Early Morning onwards, ברקלי ג'יימס הארבסט
"ברקלי ג'יימס הארבסט וסיפורים קצרים אחרים", ברקלי ג'יימס הארבסט

שלושה(!) תקליטים הוציאה להקת 'ברקלי ג'יימס הארבסט' בשנת 1972. מעניין מתי הם הספיקו לישון, החברים. כך או אחרת, למרות הזילזול שזכו לו במולדתם (ביפן, בגרמניה ובקנדה דווקא אהבו אותם מאוד), 'ברקלי ג'יימס הארבסט' הקליטו הרבה מאוד שירים יפהפיים, שהיו שילוב בין הרית'ם-אנד-בלוז הפופולרי של שנות השישים, לבין שירי פולק אקוסטיים. נכון, הם לקחו את עצמם מאוד ברצינות, אבל זה לא שומט את הקרקע מתחת לשלושת התקליטים, שלפחות אחד מהם 'ברקלי ג'יימס הארבסט וסיפורים קצרים אחרים', ראוי להינשא על כפיים ולשמש כפסקול לחורף. תקליט שכל כולו יופי טהור חף מציניות, פשוט ומבקש אהבה.

27 "קציר", ניל יאנג
ניל יאנג כותב על 'אלבמה' הגזענית והנבערת, על 'המחט והנזק שנעשה', שיר הסמים הכאוב והבוטה שלו, על הזיקנה האומללה, על הגבר שזקוק ליד נשית תומכת, על אהבה שהיא התרופה לכל ועל 'לב של זהב', שבאופן מקרי (כך אמר) הפך לפתע ללהיט הכי גדול שלו.
HARVEST
תקליט מכונן. תקליט מנצח. ניל יאנג מוכיח את יכולותיו המגוונות לבצע שירים פשוטים עם פסנתר, גיטרה או מפוחית, וגם אם תזמורת שלמה, או גיטרה בוערת ודיסטורשן שחורך את המאזין.

ואחד לקינוח הדבש:
הקונצרט למען בנגלה דש, אמנים שונים

ג'ורג' האריסון, רינגו סטאר, אריק קלפטון, ראווי שנקר, בוב דילן, בילי פרסטון ורבים אחרים התכנסו יחדיו, בשנת 1971, לקונצרט שכל הכנסותיו הוקדשו לפליטים בבנגלה דש, שסבלו ממחלות ורעב בעקבות המלחמה בין הודו לפקיסטן.
הקונצרט במדיסון סקוור גרדן הופק במהירות בידי ג'ורג' האריסון, שמשנות השישים נשמתה של הודו, צליליה ואנשיה, היו קרובים ללבו. מקבץ השירים הפנטסטי ראה אור על גבי תקליט משולש בתוך אריזת קרטון שחורה-כתומה, עם צילום של ילד רעב, קרוע עיניים על העטיפה.
בהופעה שהפכה למיתולוגיה נכללו שירים מתקליטו המשולש, המהולל, של ג'ורג' האריסון, "כל הדברים הם בני חלוף", כמו ווא-ווא ו"מיי סוויט לורד", קטעים של רינגו סטאר, חברו מהביטלס, שירים של חבר אחר, אריק קלפטון וחמישה שירים של בוב דילן.
חלפו שלושים שנה ושוב הרעב בהודו נמצא בכותרות. ג'ורג' האריסון כבר לא איתנו והעולם ציני מדי, כך נראה, להופעות צדקה גדולות.



   

 
עוד ב- nana10
 
ערוצים  Online  אוכל ורק אוכל  אופנה ולייף סטייל  בידור  גיימר  הורדת תוכנות  חדשות  ילדים  ישרא-בלוג    כסף  מוזיקה  מבזקים  פורומים  צ'אט  ברנז'ה  סלבס  ספורט  תחזית מזג אוויר  מיוחדים  בלוג הספורט - קרב 10  אמץ ספורטאי אולימפי  WTF - חדשות מוזרות  לקראת הסכם עם איראן?  אסטרולוגיה  טיפים מרעננים לבית  עולם היופי והשיער  עולם היין  תלתלים: כל הטיפים  שירותים  אימייל  אינדקס אתרים  הורוסקופ  הכוונת לימודים  טבלת קלוריות  לוח הופעות חיות  קופונים ודילים  שליחת קבצים גדולים  מחירוני בעלי מקצוע  משחקים וכיף  משחקים - ראשי  משחקי אקשן  באבלס  בן 10  משחקי בנות  משחקים לילדים  משחקים להורדה  סרטים לקטנטנים  אנגרי בירדס  תוכניות ערוץ 10  גיא פינס  בני ערובה   אמבוש   דוקו 10  הבוקר עם אורלי וגיא  היום שהיה  המגזין  המהדורה המרכזית  צינור לילה    בובה של מדינה  לונדון את קירשנבאום  לילה כלכלי  ערב טוב עם גיא פינס  פנים אמיתיות  צינור לילה  שעת הדרקון  >> כל התוכניות  >> שידור חי 
 
nana10 גם ב-
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by