תצוגת חלון מלא חזרה לפורום חזרה לדף הנוכחי
כותרת ההודעה:   סיכום ``אנטיגונה``+בנק שאלות ותשובות!! מבגרות
מאת:   -השועל-
תאריך ההודעה:   06:30 27/05/08

סיכום עלילת המחזה.

פרולוג: המשתתפים- אנטיגונה ואיסמנה.
הפרולוג הוא האקספוזיציה של המחזה . כאן מועלית הבעיה המרכזית, שנדונה במחזה, מקום ההתרחשות, הזמן והרקע.
מקום ההתרחשות- ארמון המלך קריאון בתביי.
הזמן- מוקדם בבוקר לאחר שנודע גורל הקרב.
הרקע- אנטיגונה ואיסמנה, שתי אחיות בנותיו של אדיפוס, ושני אחיהם איטוקלס ופולינקס לחמו זה כנגד זה והרגו איש את אחיו.המלך קריאון צווה לקבור את איתוקלס ,שהגן על עירו ,ואסר לקבור את פולינקס, שבגד בעירו.
אנטיגונה מודיעה לאחותה כי בדעתה להפר את צוו המלך ולקבור את פולינקס, מכיוון שזה על פי חוק האלים.
איסמנה חוששת, מנסה לדבר על ליבה של אנטיגונה לשמור על חוק המלך גם אם הוא מנוגד לחוק האלים.
אנטיגונה אינה מוכנה לכל פשרה או פתרון אחר, על כן היא נחושה בדעתה ואינה נרתעת מן העונש הצפוי לה, והנאמנות למשפחה בעיניה ערך מקודש.
שתי האחיות נפרדות, אנטיגונה מתגלה כקיצונית, בעלת אמונה ללא עוררין ובטוחה בצדקתה. איסמנה אינה מוכנה להלחם מלחמה אבודה מראש בעולמם של גברים ומודעת לחולשתן מבחינת המעמד שלהן ועצם היותן נשים.

פרודוס.
שיר כניסה של המקהלה. בשיר זה שרה המקהלה שיר הלל לנצחון ,ומביעה שמחה להתחלתה של תקופה חדשה ,שבה ברכת האלים.
אפיסודיון ראשון.

קריאון, השליט החדש, נכנס לבמה חדור אופטימיות ובטחון במעשיו. עבורו ההחלטה שלא לקבור את פולינקס היא ההחלטה הנכונה, והוא מביע בוז כלפי מי שמעדיף ידידות על פני טובת הכלל , מבטיח להמשיך ולדאוג לבטחון העיר וטובת העם. המקהלה אינה מאשר את החוק ,שחוקק, אולם ראש המהקלה מתיחס באופן עקיף באומרו ,שמי הוא האוויל שיפר חוק זה.
מתוך דברי קריאון אפשר להסיק שהוא שליט דמוקרט ונאור המכבד את האלים.

הופעת השומר מאירה את קריאון באור חדש. השומר פוחד לבוא מכיוון שחושש שמא הוא יואשם על ידי קריאון בהפרת הצוו. לאחר דברי מבוא מפותלים,שיש בהם מן ההרפיה הקומית, הוא מספר למלך כי יד נעלמה קברה את פולינקס . לשמע דברים אלו קריאון מאבד את סבלנותו ומתגלה כרגזן קצר רוח, ומעלה את ההשערה ,שמי שבצע זאת עשה מעשה זה בגלל בצע כסף. קריאון אינו מעלה על דעתו סיבה אידיאולוגית.
המקהלה רומזת שאולי יד האלים בדבר ,אך קריאון ממאן להקשיב ומשלח מעליו את השומר ודורש ממנו להביא לפניו את מי שקבר את פולינקס.
קריאון אינו מקשיב לעומק דברי המקהלה שיותר מרומזת לו על כך ,שנראה שהצוו אינו מקובל לא על אנשי תביי ולא על ידי האלים.

סטסימון ראשון.
המקהלה שרה שיר הלל לאדם, לפועלו, למחשבותיו, תושייתו,חוכמתו ויכולתו להכניע את הטבע לצרכיו. אך יחד עם זאת את הבעיה המרכזית של חיי האדם- הגאווה.
כאן רומזת המקהלה על חטא היבריס, שהיא אחת מתכונותיו של הגיבור הטראגי ותכונה זו מובילה אותו לקטסטרופה.

אפיסודיון שני.
באפיסודיון זה מוצג הקונפליקט המרכזי שבין קריאון לאנטיגונה.
השומר חוזר לארמון, עם אנטיגונה. הוא מספר בפירוט רב את מעשה הקבורה תוך ציון מעשיה של אנטיגונה כמעשה שנתמך על ידי האלים, שעזרו לה ביצירת רוח וענן אבק,שבגללם השומרים לאלצו לעצום עיניהם.
הטקס אותו ערכה אנטיגונה הוא טקס דתי, והיא מתוארת כציפור החוזרת אל קן שדוד.
הויכוח בין קריאון לאנטיגונה.
הויכוח מתנהל הן במישור האישי והן במישור האידיאולוגי.
במישור האישי- אנטיגונה טוענת שהעם תומך בה,אולם רק היא העזה לעשות את המעשה.
היא טוענת שנוצרה לאהוב ולא לשנוא.
אם היא מכונה טפשה היא כזו רק בעיני שוטה.
במישור האידיאולוגי- היא קיימה את צו האלים הקודם לצו המלך.
סוף כל אדם למות והיא תשמח למות.
יש לכבד את המת.

איסמנה וקריאון- איסמנה מגיעה לארמון ומבקשת מקריאון לחון את אנטיגונה,שעתידה להיות אשת בנו. כמו כן היא מוכנה לקחת על עצמה את האשמה.
קריאון ממאן להקשיב לקול ההגיון והוא מצווה להוציא את שתיהן מן הבמה.

סטסימון שני.
המקהלה מציגה את ההיסטוריה המשפחתית של אנטיגונה ואיסמנה,שהן בנות אדיפוס מבית לבדקוס,ובית זה קולל על ידי האלים. בדברי המקהלה מוזכר הגורל של אנטיגונה שנחרץ, וגם חטא הגאווה.

אפיסודיון שלישי.
באפיסודיון זה הקונפליקט הוא בין קריאון לבנו היימון.
הויכוח נחלק לשני חלקים. בחלק הראשון היימון אומר לקריאון דברים,שקריאון רוצה לשמוע, ובחלק השני תוקף אותו.
החלק הראשון: דברי שבח של היימון לקריאון ,ודברים אלו מתקבלים בברכה על ידי קריאון,שרואה בכך אות לנאמנות של בנו ולכך שלא נכנע לאשה. בכך מוצג היימון כמי שרואה עצמו כשליט הבא היודע לציית ,נאמן ומעדיף את טובת הכלל על טובתו האישית.
כמו כן רואה קריאון בבנו מי שמאמין הצו המלך מעל לכל, וכל פריצה בחוק המלך עלולה למוטט את השלטון.
החלק השני:היימון תוקף את קריאון וטוען שאביו אינו מקשיב לרחשי לב נתיניו,אינו מגלה גמישות כמו עץ שאינו גמיש ואינו מתכופף בפני הרוח.
כמו כן הוא מבקש מאביו לגלות חוכמה מכיוון שרק החכם מוכן להודות בטעות.
קריאון תוקף אותו על שהימון הוא אדם צעיר ומעז לתת עצה למבוגר ממנו.
העמיות מתעצם כאשר קריאון רואה בבנו,בניגוד לדבריו הראשונים, מי שמונחה על ידי אשה, וחוזר ומדגיש את החלטתו לבצע את גזר דין המוות,שנגזר על אנטיגונה.
הימון מביע את אהבתו לאנטיגונה ואומר לקריאון שלא יראה יותר את פניו.

הימון הוא דמות משנית והוא אינו יכול לעשות דבר מלבד הויכוח עם אביו. אין בכוחו להציל את אנטיגונה. אולם דרך הויכוח מתחדד המעשה של קריאון, חטאו וסבלו.

סטסימון שלישי.
המקהלה שרה על האהבה ועל כוחה של האהבה.

אפיסודיון רביעי.
אפיסודיון זה מציג את אנטיגונה למול המקהלה, כאשר ברור לה שהיא מובלת למערה בה תמצא את מותה, והיא מספידה את עצמה. באפיסודיון מתגלה צד נוסף באישיותה והוא הצד האנושי.
אנטיגונה בדבריה עורכת השוואה בינה לבין בנות אלים ,אולם המקהלה מזכירה לה כי בדבריה יש מן הגאווה והיא אינה בת אלים אלא בת אדם. גם כאן נוגעת המקקהלה בנושא חטא הגאווה ותוצאות חטא זה. אנטיגונה מכנה את המקהלה ידידים והם מכנים אותה ביתי וראש המקהלה מביע צערו על גורלה. המקהלה אומרת שהיא מצדיקה את מעשיה של אנטיגונה אך אנטיגונה היא שבחרה את גורלה.
קריאון מופיע ואז אנטיגונה מתארת את שמחתה על מותה הקרוב ועל כך שהיא עתידה לפגוש בעולם המוות את אחיה ובני משפחתה.

סטסימון רביעי.

המקהלה מנחמת את אנטיגונה המובלת אל מותה על ידי דוגמאות מן המיתולוגיה.בסיפורים אלו מסופר על בני אנוש שנענשו על ידי האלים לאחר שחטאו בחטא הגאווה.
המסר מן הדוגמאות האלו הוא שאדם אינו יכול לשנות את גורלו.

אפיסודיון חמישי.
קריאון ניצב למול הנביא העיוור טריסיאס, וכאן שיא העימות בין חוק המלך לחוק האלים.
טריסיאס מספר על התופעות העל טבעיות ,שמהן למד כי בארמון נעשה מעשה חטא,ועל כן ביקש מנערו להוליכו לארמון.
בתחילת העימות קריאון ממשיך להיות עקשן וגא ואף מעליב את הנביא באומרו ,שבא אליו לאחר שקיבל שוחד.רק לאחר שראש המקהלה אומר לו ,שמעולם הנביא לא אמר דבר שאינו נכון, מחלחלים דברים אלו בליבו של קריאון והוא מבין כי הנביא צדק.
בשלב זה הוא פונה אל ראש המקהלה ומבקש עיצה, והתשובה אותה הוא מקבל היא ,שיילך ויתקן את העוול שעשה. כלומר, ישחרר את אנטיגונה ויקבור את פולינקס.
בסיום תמונה זו ישנה שירה אופטימית של המקהלה. בשיר זה היא פונה לדיוניסוס אל היין,שהוא גם האל של תביי,מתוך הרגשה שהנה העוול עומד בפני תיקון.שירה זו באה להעצים את הקטסטרופה שתתרחש מאוחר יותר, כאשר יתברר גודל האסון.

האכסודוס.
השליח שמופיע בתמונה זו מודיע על הקטסטרופה, מותם של היימון ושל אירודיקה וכשלונו של קריאון להציל את אנטיגונה. הוא בחר לקבור קודם את פולינקס ורק אחר כך הלך לשחרר את אנטיגונה ואחר את המועד.
קריאון המודה בחטאו ומודה שבגלל גאוותו שילם את המחיר היקר כל כך.החוקים האמיתיים הם חוקי האלים. האדם מתגלה בתבונתו רק מאוחר מדי.
הסדר הושב על כנו בכך שפולינקס נקבר על פי חוק האלים, אך אין אפשרות למנוע את הקטסטרופה.


שאלות חזרה:

1. מי יוזם את הפגישה בתחילת המחזה, ומה תוכן דבריו?

2. מה הם ההבדלים העיקריים בין אנטיגונה לאיסמנה? (מנה לפחות שלושה).

3. מיהו קריאון? מדוע נואם? מהם עיקרי דבריו? מנה לפחות שלושה נושאים מרכזיים בנאומו.

4. מהי תגובת המאזינים לנאום? האם הנאום התקבל בהתאם לציפיות המלך?

5. מדוע מופיע השומר? איזה מידע מפתיע הוא מוסר? מהי תגובת קריאון למידע?



תמונה שנייה

1. מי מביא את אנטיגונה לקריאון? מה ניתן ללמוד מהבאתה?

2. מה תגובת קריאון בראותו את מי מאשימים בהפרת הצו? האם ניתן להבין את תגובתו?

3. כיצד מתייחס קריאון לאנטיגונה בתחילת השיחה ביניהם? מה הן שאלותיו?

על מה מעיד יחס זה?

4. תאר את התנהגותה ודבריה של אנטיגונה, איזה אופי עולה מתוך התנהגות זו? האם ניתן להבין אותה?

5. מדוע מאשים קריאון את שתי האחיות בהפרת הצו שלו? מה תגובתן להאשמה זו?



תמונה שלישית.

1. ניתן לחלק את השיחה של הימון עם אביו לשלושה חלקים. עליך להציע חלוקה של דבריו.

2. נניח שאתה הימון – כתוב את דבריך לאביך המלך, בשפה משלנו.

3. מהי תגובת קריאון המלך לדברי בנו?



תמונה רביעית וחמישית.

1. אנטיגונה מופיעה לפני הקהל בלכתה אל מחוץ לעיר, בדרכה אל נקיק הסלע בו תשהה

עד יום מותה, זאת לאחר שקריאון החליט שלא להוציאה להורג בתוך העיר. מה ניתן לומר על

מצב רוחה, במה משתפת את הקהל? אילו מחשבות חולפות בראשה?

2. האם אנטיגונה מצטערת? האם היא מתחרטת? כיצד מעודדת את עצמה?

3. מה השפעת הופעתה על המקהלה? ועל הקהל? מדוע חשב המחזאי להראות אותה בדרכה האחרונה

4. כיצד מתיייחס אליה קריאון? איזה רושם משאירה דמותו על הקהל?

5. מי מופיע בתמונה החמישית, מה מטרת שיחתו עם קריאון? כיצד מגיב קריאון?

6. בדברי ראש המקהלה גורם לקריאון לשנות את עמדתו? מה מחליט לעשות? מהו סדר הפעולות אותו מציע ראש המקהלה?
האם סדר הפעולות הוא הגיוני?



שאלות ותשובות על היצירה:



מהו הקונפליקט העיקרי באחד המחזרות שלמדת. מה תפקידו ביצירה?


שאלות נוספות(ללא תשובות):

. בחר בעימות בין שתי דמויות, המשקף בעיה מרכזית בטרגדיה שלמדת. הסבר על מה נסב העימות,
ואיזו עמדה נוקטת כ ל א ח ת מהדמויות. (מחזה יווני או שקספירי)
2. גאוות יתר (ההיבריס) והפגם באופי (המרטיאה), הם גורמים מרכזיים המובילים לאובדנו של גיבור
הטראגי. הסבר והדגם טענה זו מהמחזה ``אנטיגונה``.
3. פרט והסבר את ארבעת העקרונות של הטרגדיה היוונית. בדבריך עליך להתייחס לפעולות
ולדמויות שבמחזה ``אנטיגונה``.
4. הקיצוניות של אנטיגונה מול הקיצוניות של קריאון, מי מבין השניים הם הגיבור הטראגי לדעתך?
נמק ובסס דבריך ממעשיהם ודיבוריהם של השניים.
5. פרט והסבר שלוש תכונות אופייניות של שתי דמויות לפחות מהמחזה. בתשובה זו עליך להתייחס
לדרך האפיון (עקיפה או ישירה) ולבסס את דבריך מתוך דבריה או מעשיה והתנהגותה של הדמות.
6. פרט והסבר ארבעה אפיונים של הגיבור הטראגי, כפי שזה משתקף במחזה יווני או ``שקספירי. עליך
להביא דוגמא ולבסס את דבריך מהמחזה, על כל אפיון שאתה מציין.
7. פרט והדגם את האפיונים והתפקידים של המקהלה וראש המקהלה במחזה היווני, והסבר את
דברי הסיום של ראש המקהלה בסוף המחזה ואת משמעותם.
8. צו-האלים אל מול צו-האדם; הסבר את הקונפילקט ואת הדילמה הקיימים בבסיס האמרה הזאת,
תוך הסתמכות על שני דיאלוגים לפחות, מתוך המחזה ``אנטיגונה``. (בין אנטיגונה לקריאון, או בין
איסמינה ואנטיגונה וכיוצא בזה)
9. בחר בדמות אישה מאחת הטרגדיות שלמדת, והסבר מה הן התכונות המיוחדות המאפיינות
אותה, ומהי מידת ההשפעה שלה על הדמויות האחרות בעלילת המחזה (על שתי דמויות משניות
לפחות ) ועל מהלך העלילה. (מחזה יווני או שקספירי)
10. ``חוק האלים`` לעומת ``חוק האדם``. הסבר את הקונפליקט המרכזי שבמחזה ``אנטיגונה`` על כל
מורכבותו ומשמעויותיו הן במחזה והן בחיי היום-יום של האדם, בכל תקופה וזמן ובכל מקום. 11. מה הן שלושת הטיעונים של איסמינה להניא את אנטיגונה מלבצע תוכניתָהּ להפר את מצוות
המלך קריאון מלקבור את האח הבוגד פוליניקס ומהי תגובתה של אנטיגונה.
12. הם: גאוות היתר (ההיבריס), והפגם באופי (המרטיאה), בכל מה שקשור לתכונותיו של המלך
קריאון ו/או של בנסיכה אנטיגונה כגיבורים טרגיים, ואיך הם באים לידי ביטוי במחזה.
13. קריאון כגיבור טראגי, או אנטיגונה כגיבורה טראגית? עמוד על ההבדלים בין השנים וקבע עמדה
מי מהשתיים הוא הגיבור הטראגי . נמק היטב את עמדתך.
14. כח השלטון ומגבלותיו - כיצד בא נושא זה לידי ביטוי בגורל הדמויות ובעלילה הטראגית במחזה
(מחזה יווני או שקספירי).
15. אם קריאון היה רשע גמור זו לא הייתה טרגדיה. דון בקביעה זו על הטרגדיה היוונית ``אנטיגונה``.
הסבר ונמק את דבריך. בתשבותך התייחס למעשה המביש, למאפייני הגיבור הטרגי ולסיום
הטרגדיה.
16. מה הם הרעיונות הבאים לידי ביטוי בדברי המקהלה בסוף המחזה ``אנטיגונה`` וכיצד הם
משקפים רעיונות העולים במהלך העלילה. בדבריך התייחס גם לארבעת עקרונות הטרגדיה.

שאלות כלליות בדרמה (מחזות מהמאה ה-19 או מהמאה -20)
1. בחר בשני פרטים ממחזה שלמדת, שיש להם משמעות סמלית. הסבר את המשמעות הסמלית של
כל אחד מהפרטים שבחרת, ואת תרומתו לבניית משמעות המחזה.
2. האם דמות מרכזית במחזה שלמדת עוברת במהלך העלילה שינוי משמעותי, או שהיא מקובעת
(אינה משתנה) בתכונותיה ובהתנהגותה לאורך המחזה? נמק והדגם דבריך.
3. תאר יחסים בין דורות (בין הורים לילדיהם) או יחסים בין נשים לגברים, כפי שהם משתקפים
במחזה שלמדת. הסבר מה אפשר ללמוד מטיבם של יחסים אלה על ההשקפה (תפיסת המציאות)
הבאה לידי ביטוי במחזה.
4. במחזות רבים העלילה מובילה לגילוי של אמת שלא הייתה ידועה לדמויות. מהי האמת שמתגלה
במחזה שלמדת, כיצד היא מתגלה, ומהי השפעתה על דמות או על דמויות במחזה?
5. אמצעים דרמתיים, כגון דיאלוגים, אביזרים ותפאורה או סצינות מרכזיות, משקפים או מבליטים
את הקונפליקט במחזה.
א.מהו הקונפליקט במחזה שלמד?
ב.הסבר כיצד שניים מהאמצעים הדרמתיים משקפים או מבליטים קונפליקט זה?
6. כותרת היא אחת הדרכים להציג את נושא היצירה. הסבר מהמחזה שלמדת, כיצד הכותרת משקפת
את הנושא המרכזי ביצירה.
7. בחר בדמות אחת ממחזה שלמדת. ציין והסבר מה הן שאיפותיה של הדמות, אילו מכשולים
עומדים בדרכה, וכיצד היא מתמודדת עם מכשולים אלה? הדגם ונמק דבריך.
8. בדרמה המודרנית יש לעיתים קרובות מצבים של חרדה, של אי-ודאות או של התערערות מוסכמות
חברתיות וסדרי עולם מסורתיים. בחן קביעה זו על פי מחזה שלמדת.
9. השאיפה לאי-תלות בזולת מצד אחד והצורך הבסיסי בקשר עם הזולת מצד שני, הם כוחות סותרים
הפועלים בנפש האדם. בחר במחזה שלמדת המבטא מצבים אלה (או אחד מהמצבים) הסבר כיצד
מצבים אלה באים לידי ביטוי במחזה.
10. תאר את הסיום במחזה שלמדת. האם הסיום פותר את כל הקונפליקטים שהיו במחזה. ואם לאו,
איך סיום המחזה מבטא ויוצר זיקה לנושא המחזה?
11. תאר שתי תמונות (סצינות) עלות חשיבות במחזה שלמדת. הסבר את התרומה של כל אחת
מהתמונות למשמעות היצירה הדרמתית.
12. השקר (זיוף, העמדת פנים, מסיכה) הוא נושא מרכזי במחזה ``ילדי הצל`` כיצד הוא מתקשר לנושא
ולמשמעות הכוללת של המחזה?
13. יסודות ליריים (של שירה והשתפכות הנפש) ו/או יסודות סימבוליסטיים (סמליים) עשויים להופיע
במחזה בעל מסר ריאליסטי (בית הבובות, ילדי הצל, מותו של סוכן וכדומה) הדגם עניין זה במחזה
שלמדת.
14. בחר בסצינה (תמונה) מרכזית בדרמה מודרנית שלמדת. הסבר מהו הקונפליקט שבא לידי ביטוי
בסצינה שבחרת, ומה הן תכונותיהן ועמדותיהן של הדמויות המופיעות בה?
15. בחר בעימות משמעותי בין שתי דמויות במחזה שלמדת, המשקף את הבעיה, או את הקונפליקט
המרכזי איתה מתמודד הגיבור הראשי במחזה. איזו עמדה נוקטת כל אחת מהדמויות?
16. בדרמה המודרנית יש לעתים קרובות מצבים של חרדה, של אי-ודאות או של התערערות מוסכמות חברתיות וסדרי עולם מסורתיים. בחן קביעה זו עפ``י מחזה שלמדת.

עוד שאלות (עם תשובות):

. איזה ערך עומד לנגד עיניו של גיבור הטרגדיה במאבקו?
באילו מצבים או אירועים מתגלה ערך זה?

2. בחר בשתי דמויות משנה מתוך טרגדיה קלאסית.
כתוב על אופי הדמויות, על תפקידן ביצירה ועל זיקתן לדמות הראשית.

3. קריאון - דמותו ועולמו ב``אנטיגונה``.

4. תאר את הקונפליקט ואת תוצאותיו באחת הטרגדיות של סופוקלס.

5. לדעת אריסטו, הטרגדיה אמורה לעורר חמלה ופחד בלב הצופים.
בחר בטרגדיה אחת של סופוקלס והסבר, אילו מאפיינים בדמות הגיבור הטראגי
עשויים לעורר רגשות מעין אלה.

6. תאר את גילויו של הסבל בטרגדיה אחת שלמדת. הסבר, ממה נובע הסבל, ומהן
דרכי ההתמודדות עימו.

7. אף-על-פי שהטרגדיות של סופוקלס ושל שקספיר מעוגנות בעולם רחוק וזר, הן
מועלות על הבמה ונלמדות גם היום.
מה מקנה ערך על-זמני לאחד מהמחזות שלמדת?
בתשובתך תוכל להתייחס למרכיבים כגון: נושאים וקונפליקטים, סוגי דמויות,
עיצוב אומנותי ודרמטי.

8. בטרגדיה היוונית ובטרגדיה השקספירית נובעת הטרגיות, בין היתר, מאופיים של
הגיבורים.
הדגם קביעה זו עפ``י טרגדיה שלמדת. בתשובתך התייחס לשתי דמויות.

9. במחזה ``אנטיגונה`` מוצגות הנשים מצד אחד כרעיות, כאחיות, כאהובות או
כבנות. מצד שני, הן מוצגות כשותפות במאבק להשגת כוח או במאבק נגד כוח
שולט.
הסבר כיצד משתלבים או מתנגשים שני היבטים אלה בדמויותיהן של נשים
במחזה.
איזה יחס כלפי הדמויות מעוררים שילוב זה או התנגשות זו אצלנו כקוראים?
נמק.

10. קיים פער בין כוח, המוקנה לשליט מעצם מעמדו הרם, ובין תפיסתו המוגבלת
באשר הוא אדם. דון בפער זה, כפי שבא לידי ביטוי במחזה שלמדת.

11. אחד מסימני ההיכר העיקריים של הטרגדיה הקלאסית הוא השֶגֶב (הרוממות).
התייחס למחזה של סופוקלס שלמדת, הסבר, כיצד בא סימן זה לידי ביטוי
במרכיבים שונים של המחזה (למשל, בדמות בגיבור, במהות הקונפליקט או
במרכיבים אחרים).

12. הצג את קריאון או את אנטיגונה כגיבור לאומי. בתשובתך התייחס למאפייניו
של הגיבור הטראגי.




תשובה:

א. הקונפליקט עומד ביסודה של יצירה דרמטית בכלל ושל טרגדיה בפרט.

ב. הקונפליקט הבלתי-פתיר כבסיס לסיטואציה טרגית: התנגשות בין שתי עמדות צודקות באופן חלקי: אנטיגונה-קראון – להסביר במה צודקת אנטיגונה ובמה צודק קראון ובמה הם טועים. להתבסס על הדיאלוג ביניהם באפיזודיאון השני.

ג. תפקידי הקונפליקט בטרגדיה: להבליט את המהות הטרגית של המצב; לאפיין את הדמויות הטרגיות; ליצור מתח; ללמד לקח את הצופים – להדגים את כל אלה.



2. בחר 2 דמויות-משנה מתוך טרגדיה יוונית שלמדת. כתוב על אופי הדמויות, על תפקידן ביצירה ועל זיקתן לדמות הראשית.



תשובה:

א. יש להתמקד באיסמנה והיימון – דמויות משניות ביחס לאנטיגונה וקראון.

ב. איסמנה: עוזרת לאפיין את דמותה של אנטיגונה על דרך ניגוד. להדגים על-פי הדיאלוג בין השתיים שנמצא בפרולוג. אופייה של איסמנה ניתן לנו הן בפרולוג ולאחר מכן במערכה הראשונה.

ג. היימון: לדמותו שני תפקידים – לגלם סוג נוסף של מצב טרגי (דמות קרועה) ולעזור באפיון דמותו של קראון – להדגים על-פי המערכה השלישית. גם אופיו בא לידי ביטוי במערכה זו.



מהו השיאה הדרמטי באחד המחזות ומה מקומו במבנה היצירה?


תשובה:

א. השיא הדרמטי ב``אנטיגונה`` נמצא במערכה השנייה: עימות בין אנטיגונה לקראון. נימוק: משום שבנקודה זו אנו נחשפים למהות הקונפליקט הטרגי...

ב. מקומו במבנה היצירה – כמעט באמצע. שתי הדמויות כבר אופיינו קודם לכן, עכשיו הצופה רואה מה קורה אם הן תתעמתנה זו עם זו. כמו כן, כל ההכרעות הגורליות נופלות בנקודה זו, המכונה הטרגית מופעלת.

ג. גם המתח מגיע לשיא: כתוצאה מהזדהות מסוימת עם שתי הדמויות המתנצחות.



4. הטרגדיה על-פי אריסטו בנויה כתהליך המתחיל ב``נקודת-מוצא``, עובר ל``משבר`` או ``שיא`` ומשם דרך ``המפנה`` אל ``הפורקן``. בדוק באיזו מידה מחזה אחד שלמדת הולם תבנית זו.



תשובה:

א. גורלו של קראון הולם תבנית זו כמעט באופן מושלם.



נקודת-מוצא=שגגה: צו האוסר לקבור את פוליניקס.

שיא=קרוב מאוד בזמן לשגגה: המונולג של קראון המערכה הראשונה.

המפנה=אנטיגונה קוברת את פוליניקס, למרות הצו.

הפורקן=דברי מקהלה באקזודוס, האמורים ללמד את הצופים לקח.



מהו המשותף בין גיבר לבין יריבו באחד המחזות שלמדת?


תשובה:

א. לאנטיגונה וקראון הרבה תווי אופי משותפים – על כך מבוסס עימות טרגי בלתי-פתיר ביניהם.

ב. הדמיון (תקבולת ישירה) ביניהם בולט במערכה השניה: שניהם גאוותנים, עקשנים, אטומים לדברי הזולת, בעלי דבקות מוחלטת בעקרונותיהם, לשניהם מיוחס ``שגעון`` מסוים...



6. הגיבור הטרגי מייצג את האנושות כולה, למרות היותו שונה ביותר מן האנושות הרגילה (על-פי אריסטו). הדגם את הטענה שהגיבור הטרגי אכן שונה מן האנושות הרגילה.



תשובה:

א. הגיבור הטרגי כל תכונותיו מוקצנות, והוא בעל היבריס שפירושו גאוות-יתר והשלכותיו: פנטיות, נטייה לאלימות פיזית ומילולית, אטימות נפשית, התנשאות (גם פגיעה בכבוד האלים) ועוד.

ב. את השוני בין האדם המצוי לבין הגיבור הטרגי אפשר לראות בעימות בין אנטיגונה לאיסמנה הנמצא בפרולוג של ``אנטיגונה``: לנתח את הפרולוג ולהדגים את השוני.



6. תאר את גילויו של הסבל באחת הטרגדיות שלמדת. הסבר ממה נובע הסבל, ומה הן דרכי התמודדות עמו.



תשובה:

א. גילוי הסבל אצל אנטיגונה: סבל נפשי: אובדן שני האחים והשפלה שבצו של קראון, אכזבה מאחותה – איסמנה, פרידה מאהובה היימון; סבל פיזי: כליאתה במערה והתאבדותה בעקבות כך.

ב. מקורות הסבל: חיצוניים - גורל (שייכותה למשפחה מקוללת), סיטואציה חברתית; ואופייה שלה (ההיבריס שלה).

ג. דרכי ההתמודדות עם הסבל: התנהגות קיצונית (מאבק כוחני נגד הכוחות הגורמים לסבלה); אבל ומירמור (במערכה הרביעית).



7. לקשרי דם יש תפקיד מכריע בהיווצרות הקונפליקט הטרגי ובהשתלשלותו. תאר תופעה זו, כפי שהיא באה לידי ביטוי במחזה אחד שלמדת. האם, לדעתך, יש לתופעה זו קשר לכוחה של הטרגדיה לרגש את הצופה ולעורר בו תגובות של זעזוע או של חמלה? הסבר דבריך.



תשובה:

א. מקומם של קשרי דם באנטיגונה: ``אהבת האח``, שבשמה פועלת אנטיגונה עומדת בראש סולם ערכיה. הנימוק לכך שהיא מביאה במערכה השלישית: אפשר למצוא בעל חדש וגם ללדת בן אחר, אך לאחר ששני הוריה מתים, כבר לא יהיה לה אח חדש. למען אהבה זו היא מוותרת על ``אהבות אחרות`` – על אחותה איסמנה ועל ארוסה היימון. קשר דם נוסף – עם קראון דודה.

ב. תפקיד קשרי הדם בהיווצרות הקונפליקט ובהשתלשלותו: ``אהבת האח`` גורמת לאנטיגונה להפר את הצו של קראון. לאחר מכן, הדמיון הנובע מקשרי דם בינה לבין קראון – גורם להיווצרות הקונפלירט הטרגי.

ג. הזעזוע נובע מכך שבטרגדיה האנשים נאלצים לפגוע באהוביהם: אנטיגונה באיסמנה ובהיימון; קראון בכל בני-משפחתו; היימון נקרע בין אהבת אב לבין אהבתו לאנטיגונה. המצבים האלה מרגשים את הצופה כי כל אחד מנסה לדמיין את עצמו ואת פעולותיו במצב דומה.



מהם היסודות הטרגיים של הדמות הראשית באחד ממחזות סופוקלס?


תשובה:

א. גורליות, עליה מדברת אנטיגונה במערכה הרביעית.

ב. אופי טרגי בעל היבריס: לפרט את המרכיבים של היבריס.

ג. מעורבות בקונפליקט טרגי: מול קראון.



9. דיאלוג ומונולוג ותפקידם באחת היצירות מאת סופוקלס.



תשובה:

א. דיאלוג-תפקידיו: להציג את הקונפליקט ולאפיין את הדמויות. דוגמה: הדיאלוג בין קראון ואנטיגונה במערכה השנייה.

ב. מונולוג-תפקידו העיקרי לאפיין את הדמות: המונולוג של קראון במערכה הראשונה: עקרונותיו כמנהיג.



10. המלך. דמותו וגורלו באחת הטרגדיות של סופוקלס.



תשובה:

א. קראון-דמותו: דמות שעוברת תהליך של הידרדרות טרגית ממשגה שנבע מהפרזה בתחום סמכותו עד להרסנות מוחלטת וטירוף דעת כמעט.

שלבים בהידרדרות זו:

- הרחקת לכת בקביעת תחומי סמכותו;

- אכזריות מופרזת;

- דבקות מוגזמת בתפיסת-עולם צודקת, אך צרה (צרות אופקים);

- כעס המעביר אותו על דעתו/אי-שליטה עצמית;

- פחדים פאראנוידיים;

- פחזנות בהחלטות גורליות;

- חרדה מוגזמת לכבודו בעיני אחרים;

- -זלזול ברגשות אל אחרים;

- אטימות מוחלטת;

- כניעה לטירוף-דעת/איבוד היגיון;

- הופך לרודן החרד רק לשלטונו;

- פגיעה בכבוד הנביא והאלים.



ב. גורלו: גורל טרגי-טיפוסי – שילוב של גורל והיבריס. מצבו אירוני.





המשגה הגורלי בטרגדיה. ציין מי השוגה, באיזה שלב של היצירה התרחש המשגה. מה הן הסיבות למשגה ומה תוצאותיו?


תשובה:

א. קראון הוא השוגה. המשגה התרחש עוד לפני תחילת העלילה – אנטיגונה מספרת עליו לאיסמנה. המשגה – איסור מוחלט לקבור את פוליניקס, בניגוד לחוקים הקיימים באותה התקופה.

ב. הסיבות למשגה: גורל טרגי ואופי בעל היבריס.

ג. תוצאות המשגה: השתלשלות האירועים הטרגית המביאה להרס מולחט של אופיו ושל משפחתו.



מהי מידת אחריותו של גיבור לגורלו באחת הטרגדיות? נמק והדגם.


תשובה:

א. אחריות חלקית משום קיומה של גזירה קדומה.

ב. אצל אנטיגונה: הגורליות הטרגית מתבטאת בהיותה בתו של אדיפוס – יש לסכם את הסיפור המיתולוגי.

ג. הגורם שכן תלוי בגיבור: ריסון ההיבריס, שעליו כן אפשר להשתלט, כפי שמראה המקהלה בדברי הסיום שלה.

הדרכים להשתלט על היבריס:

- ללמוד מן העבר,

- לחשוב בהגיון,

- להיות פתוח לזולת ולהידברות עמו,

- לנהוג במתינות,

- להעמיד את הפשרה בראש סולם הערכים

- להיזהר בכבוד הזולת והאלים,

- לציית לסמכויות...

ד. הגורם הקובע בטרגדיה היוונית הוא גורם הגורל



13. הגיבור הטרגי ממיט אסון על בני ביתו. בחן רעיון זה על-פי אחת הטרגדיות שלמדת.



תשובה:

א. יש להתמקד בקראון.

ב. החלטתו השגויה והתעלמותו המוחלטת מהרגשות של אחרים באופן חלקי ממיטה אסון על אנטיגונה, ולאחר מכן על בנו ועל אשתו: לפרט.



14. קיים פער בין הכוח המוקנה לשליט מעצם מעמדו הרם ובין תפיסתו המוגבלת באשר הוא אדם. דון בפער זה, כפי שהוא בא לידי ביטוי במחזה שלמדת.



תשובה:

א. קראון: כוחו כשליט בלתי מוגבל...

ב. מוגבלותו האנושית: אי-הבנת החוקים הבלתי-כתובים, התעלמות מוחלטת מן הפן הרגשי...

ג. לפער זה תוצאות טרגיות: לפרט.



15. אף-על-פי שהטרגדיות של סופוקלס מעוגנות בעולם רחוק וזר, הן מועלות על הבמה ונלמדות גם היום. מה מקנה להם ערך על-זמני?



תשובה:

א. נושאים: אדם בהתמודדותו עם הגורל ועם עצמו; אופי הרסני.

ב. קונפליקטים טרגיים: מצב שבו מתנגשות שתי גישות צודקות; מצבה של הדמות הקרועה.

ג. דמות טרגית: קיצוניות הרת אסון.



16. הפרת סדר (חברתי, משפחתי, מוסרי) היא יסוד מרכזי בטרגדיות של סופוקלס: א. במה מתבטאת הפרת הסדר?; ב. כיצד משפיעה הפרדת הסדר על השתלשלות העלילה הטרגית?



תשובה:

א. ב``אנטיגונה`` הפרת הסדר המוסרי והמשפחתי מתבטאת באיסור לקבור את פוליניקס: הסדר המשפחתי מופר משום שהאיסור משפיל את אחיותיו החיות; והסדר המוסרי מופר משום שעל-פי חוק מוסרי על-אנושי לכל אחד מגיעה קבורה הולמת.

ב. ההפרה מפעילה את העלילה הטרגית: אנטיגונה מנסה לתקן את המעוות, אך בדרך הקיצונית האופיינית לה וכו`.



17. מוטיב העיוורון והראיה באחד המחזות של סופוקלס: א. באלו דרכים בא המוטיב לידי ביטוי? ב. מה תפקידו בעלילה?



תשובה:

א. המוטיב בא לידי ביטוי באופן ישיר עם הופעתו של הנביא העיוור טיריזיאס ובאופן מטפורי בהתנהגותו של קראון, שהוא עיוור מבחינה מנטלית: לא מבין את המתרחש ומסרב להקשיב לחכמים ממנו.

ב. תפקיד המוטיב בעלילה ליצור סיטואציה אירונית, שבה ``העיוור רואה, ואילו הרואה עיוור``: טיריזיאס, לעומת קראון – להדגים על-פי מערכה חמישית.



18. לדעת אריסטו, הטרגדיה אמורה לעורר חמלה ופחד בלב הצופים. בחר בטרגדיה אחת של סופוקלס, הסבר אילו מאפיינים בדמות הגיבור הטרגי ואילו התרחשויות עשויים לעורר רגשות מעין אלה.



תשובה:

א. כוונתו של אריסטו: חמלה משום שהוא קורבן הגורל ולא פושע גמור; פחד – פן אותו הדבר יקרה לנו הצופים.

ב. התרחשויות המעוררות חמלה: מצבה הבעייתי של אנטיגונה בשלב הפרולוג; קיצוניותה שפוגעת, קודם כל, בה; אומללותה במערכה הרביעית.

ג. פחד: השפעת הגורל, אופייה ההרסני – גם אנו יכולים ליפול קורבן לגורמים אלה.



19. אחד מסימני-ההיכר העיקריים של הטרגדיה הקלאסית הוא שגב (או הרוממות). הסבר כיצד בא סימן-היכר זה לידי ביטוי במרכיבים שונים של מחזה.



תשובה:

א. דמות הגיבור: נשגב מבחינת מעמדו ואופיו המיוחד.

ב. סוד הקונפליקט: קונפליקט אידיאולוגי-ערכי, לא על רקע יומיומי.

ג. שפה גבוהה.



20. האם אבודה מראש היא מלחמתו של הגיבור? הסבר והדגם על-פי ``אנטיגונה``.



תשובה:

א. כן, בגלל הגורל שלא נמצא בידי אדם. לפרט.

ב. גם באופי כמעט ואי-אפשר להילחם. לפרט.



21. כיצד דברי הסיום של המקהלה ב``אנטיגונה`` מאירים על ההתרחשויות וכיצד הם משקפים את תפקיד המקהלה לאורך המחזה?



תשובה:

א. בדברי המקהלה מובאים הערכים המנוגדים לאופיים של הגיבורים הטרגיים, אותה הצופים חייבים להפנים, על מנת שמה שקרה לגיבורים טרגיים לא יקרה גם להם.

ב. הערכים הם: חכמה, כבוד לפי האלים, להיזהר מפני היבריס.

ג. גם קראון וגם אנטיגונה התנהגו בניגוד לעקרונות אלה: לפרט.

ד. כאן בא לידי ביטוי תפקידה של המקהלה לגשר בין הניגודים, להטיף לערכים נכונים ולהסיק מסקנות עבור הצופה.

. איזה ערך עומד לנגד עיניו של גיבור הטרגדיה במאבקו?
באילו מצבים או אירועים מתגלה ערך זה?

2. בחר בשתי דמויות משנה מתוך טרגדיה קלאסית.
כתוב על אופי הדמויות, על תפקידן ביצירה ועל זיקתן לדמות הראשית.

3. קריאון - דמותו ועולמו ב``אנטיגונה``.

4. תאר את הקונפליקט ואת תוצאותיו באחת הטרגדיות של סופוקלס.

5. לדעת אריסטו, הטרגדיה אמורה לעורר חמלה ופחד בלב הצופים.
בחר בטרגדיה אחת של סופוקלס והסבר, אילו מאפיינים בדמות הגיבור הטראגי
עשויים לעורר רגשות מעין אלה.

6. תאר את גילויו של הסבל בטרגדיה אחת שלמדת. הסבר, ממה נובע הסבל, ומהן
דרכי ההתמודדות עימו.

7. אף-על-פי שהטרגדיות של סופוקלס ושל שקספיר מעוגנות בעולם רחוק וזר, הן
מועלות על הבמה ונלמדות גם היום.
מה מקנה ערך על-זמני לאחד מהמחזות שלמדת?
בתשובתך תוכל להתייחס למרכיבים כגון: נושאים וקונפליקטים, סוגי דמויות,
עיצוב אומנותי ודרמטי.

8. בטרגדיה היוונית ובטרגדיה השקספירית נובעת הטרגיות, בין היתר, מאופיים של
הגיבורים.
הדגם קביעה זו עפ``י טרגדיה שלמדת. בתשובתך התייחס לשתי דמויות.

9. במחזה ``אנטיגונה`` מוצגות הנשים מצד אחד כרעיות, כאחיות, כאהובות או
כבנות. מצד שני, הן מוצגות כשותפות במאבק להשגת כוח או במאבק נגד כוח
שולט.
הסבר כיצד משתלבים או מתנגשים שני היבטים אלה בדמויותיהן של נשים
במחזה.
איזה יחס כלפי הדמויות מעוררים שילוב זה או התנגשות זו אצלנו כקוראים?
נמק.

10. קיים פער בין כוח, המוקנה לשליט מעצם מעמדו הרם, ובין תפיסתו המוגבלת
באשר הוא אדם. דון בפער זה, כפי שבא לידי ביטוי במחזה שלמדת.

11. אחד מסימני ההיכר העיקריים של הטרגדיה הקלאסית הוא השֶגֶב (הרוממות).
התייחס למחזה של סופוקלס שלמדת, הסבר, כיצד בא סימן זה לידי ביטוי
במרכיבים שונים של המחזה (למשל, בדמות בגיבור, במהות הקונפליקט או
במרכיבים אחרים).

12. הצג את קריאון או את אנטיגונה כגיבור לאומי. בתשובתך התייחס למאפייניו
של הגיבור הטראגי.



מחפשים מורה פרטי למקצועות הומניים??
רוצים תוצאות הצלחה מובטחות ומוכחות??

צרו איתי קשר: 0508322672 נסים

הגעה עד בית התלמיד בכל אזור המרכז ללא תשלום נוסף!!!

 
תגובה הדפסת ההודעה דרג את ההודעה
 
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by